یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵

گوهر خیراندیش بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون:

تمرین آرامش، صبر و حوصله با حضور در کتابخانه‌های عمومی

گوهر خيرانديش

گوهر خیراندیش درباره اهمیت مراجعه به کتابخانه‌های عمومی گفت: می‌توانیم با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی برای فرزندانمان الگویی مناسب ایجاد کنیم تا آنان نیز بتوانند با حضور در این فضای فرهنگی، آرامش، صبر و حوصله را تمرین کنند.

گوهر خیراندیش، بازیگر و مدرس پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌و‌گو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تأثیر نشست کتاب‌خوان ویژه هنرمندان پیشکسوت در گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: کتاب‌خوان و جلسات مشابهی که با محوریت کتاب و گردهم‌آیی اساتید فرهیخته برگزار می‌شود، مصداق ارج نهادن به مسائل مهم فرهنگی کشور است و موجب توجه بیشتر جامعه به مطالعه خواهد شد.

بازیگر آثار نمایشی ارزشمندی چون «ملاقات بانوی سالخورده» و «عروسی خون» با اشاره به رقابت میان کتابخوانی سنتی و مطالعه آن‌لاین ادامه داد: دسترسی سریع و بدون محدودیت زمانی به آثار انتشار یافته در وب جهانگستر، ‌ در عصر حاضر امری مثبت و ضروری است؛ اما این نوع مطالعه، مناسب قشری است که می تواند با استفاده از این ابزار راه خود را یافته و به اطلاعات مورد نظر دسترسی یابد.

وی تأکید کرد: اما به عقیده من، لذت همراه داشتن و تورق کتاب به وی‌ژه در تعطیلات، قابل قیاس با خواندن نسخه الکترونیکی آن نیست. کتاب، همراهی همیشگی است و من به هیچ وجه نمی‌توانم روزی را تصور کنم که کتاب از بین رفته باشد. چراکه لذت حافظ‌خوانی، ‌ شاهنامه‌خوانی، ‌ مولانا‌خوانی و... هرگز کهنه نخواهد شد.

خیراندیش با اشاره به نقش مدارس در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه گفت: مقطع دبستان، بهترین دوران برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه است. می‌توان هر هفته، ساعتی از برنامه درسی بچه‌ها را به کتابخوانی اختصاص داد و حتی با اختصاص امتیاز برای کودکانی که ارائه بهتری از مطالب خوانده شده خود دارند، کتابخوانی را به یکی از برنامه‌های رقابتی و تفننی مدارس تبدیل کرد.

وی تأکید کرد: اخبار کتب تازه منتشر شده و دسترسی به آن کتاب‌ها در دبستان‌ها، ‌ دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین روش‌های گسترش مطالعه در جامعه محسوب می‌شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: انسان‌ها در دنیای محدود خود به‌سر می‌برند و هر عاملی که اندیشه فرد را تعالی دهد و راهی برای ورود به دنیاهای دیگر و افکار و عقاید سایر افراد را برای وی فراهم کند، عنصری ثمر بخش است.

گوینده پیشکسوت رادیو افزود: مطالعه کتاب، سهیم شدن در تفکرات دیگران است؛ نوعی مراوده فرهنگی است که سبب ایجاد تعالی و روشنگری می‌شود و در دراز مدت شاهد تأثیرات آن در کل جامعه خواهیم بود.

بازیگر فیلم‌های ماندگاری چون «ارتفاع پست» و «بانو» درباره اهمیت مراجعه به کتابخانه عمومی و بهره‌مندی از این فضای فرهنگی گفت: مراجعه به کتابخانه و بهره‌مندی از سکوت و آرامش این فضا، فرهنگ کتابخوانی را در بین افراد زنده نگه می‌دارد. می‌توانیم با مراجعه مرتب به کتابخانه‌های عمومی و تورق و مطالعه کتاب، برای فرزندانمان الگویی مناسب ایجاد کنیم تا آنان نیز بتوانند با حضور در این فضای فرهنگی، آرامش، صبر و حوصله را تمرین کنند و یاد بگیرند چگونه تنش‌های ناشی از مشکلات جامعه را با کتابخوانی و مطالعه، کنترل کنند.

وی ادامه داد: حضور در کتابخانه‌های عمومی، تمرینی برای احترام به حقوق دیگران است. رعایت سکوت این فضا به ما می‌آموزد که به خلوت سایرین، احترام بگذاریم و در مقابل افراد دیگر مسئول باشیم؛ همچنین تشویق و ترغیب سایر افراد جامعه به مطالعه و ارتقاء سطح تفکر و فرهنگ عمومی از دیگر ویژگی‌های ارتباط با کتابخانه‌های عمومی است.

بازیگر سریال «همسایه‌ها» با اشاره به اهمیت رجوع به متون ادبیات کلاسیک و تأثیر آن بر استقبال جامعه از مطالعه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ریشه‌های فرهنگی یک جامعه، ادبیات آن است. رجوع به منابع پرقدمت ادبیات و اجرای نمایشی آن در غالب حافظ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و... همچنین توجه به داستان‌ها، نمایشنامه‌ها و اشعار مستحکم برخی نویسندگان و شعرای امروز به‌ویژه جوانان، ریشه‌های فرهنگ مطالعه را در مردم، مستحکم‌تر می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت، رسانه‌ها را دارای نقشی تعیین‌کننده در توسعه مطالعه دانست و ادامه داد: این روزها مردم، وقت زیادی را پای برنامه‌های تلویزیون و رادیو می‌گذارند، بنابراین پیام‌های مربوط به مطالعه و اهمیت کتاب را می‌توان از طریق این ابزار به آنان منتقل کرد. بهره‌گیری از ابزار گرافیکی چشم‌نواز در معرفی کتاب‌های تازه‌منتشر شده، پخش تیزرها و اخباری کوتاه و استفاده از ابزار نمایشی، جامعه را در جریان اتفاقات حوزه مطالعه، سهیم می‌کند. اختصاص ستون‌هایی برای معرفی کتاب در روزنامه‌ها و مجلات نیز از روش‌های مناسب معرفی و تبلیغ کتاب است.